Sæsonplaner 2015

Hvert år inden sæsonstart har jeg overvejet, hvad der skulle være sæsonens mål. At have et eller flere sæsonmål er med til at skabe motivation for træningen og samtidig være med til at være mere “tændt” når først målet nærmer sig.

De foregående sæsoner har det været alt lige fra holdløb over til mere individuelle løb. At have klare mål er også med til at gøre, at man kan køre mere frit i de løb, som ikke er pointet ud som deciderede mål. At kunne køre frit har gjort, at der kan afprøves nye taktikker – evt. gå med i tidlige udbrud, afprøve en anden energidrik mv. således der ikke eksperimenteres så meget i de løb som er sæsonmål.

I år har målet dog stået ganske tydeligt meget tidligere, og det altoverskyggende sæsonmål er forsøget på at kvalificere mig til VM for amatører via kval-løbet CPH Gran Fondo. Det kræver at jeg bliver blandt de 25% bedste i min Age-group, som desværre er 19-34 år. En meget hård gruppe, hvor jeg uden tvivl kommer til at køre sammen med og mod nogle af de rigtigt hårde drenge som har licens og kører i de højere rækker. Men det skal forsøges i år og hvis alt flasker sig vil det lykkedes.

Kvalifikationsløbet CPH Gran Fondo er den 16. maj og det er relativt tidligt på sæsonen, da jeg egentlig plejer at være bedst kørende fra slut juli og hen over sensommeren. Derfor har fokus været at prøve at skubbe form-kurven lidt tidligere frem i år ved at have vintertrænet med korte men hårde træningspas. Heldigvis er jeg ikke ene fra klubben om at deltage i CPH Gran Fondo i min age-group da teammates Henrik og Jesper også deltager. Dette gør, at vi forhåbentlig kan støtte hinanden og hjælpe hinanden taktisk i nogle givne situationer.

Som optakt til Copenhagen Gran Fondo har jeg valgt at køre Sparkassen Vendsyssel løb i Klarup den 12/4 og Bakkeløbet i Hørning den 26/4. Disse to løb uden nogen som helst forventninger til placeringer, men kun med det formål at få lidt løbstræning inden det store sæsonmål. Efter de to løb drager jeg til Alicante sammen med en række andre fra klubben, og her skal det sidste af formen pudses af inden løbet 16. Maj.

I forhold til resten af sæsonen er det kvalifikationen som afgør hvordan den planlægges. Hvis det hele skulle lykkedes, vil der være fokus på at bygge formen endnu mere op og forsøge at toppe i starten af september hvor VM for Amatører afvikles. Men uanset om det lykkedes eller ej, er der et trofæ som skal tilbage til vores klub. Nemlig holdmesterskabet til løbet Nordjylland Rundt. Vi blev sidste år nr. 2 og i år skal vi se om vi kan bytte det ud med en 1. plads.

Hen over efteråret vil der være en række løb som enten skal have fokus da jeg gjorde det ret godt med fine placeringer som følge sidste år, men det bliver kvalifikationen der afgør om det skal være deciderede prioritetsløb eller om det blot skal være løb med frie muligheder 🙂

Hvis du følger bloggen, vil jeg gerne høre om dine sæsonmål og hvordan du planlægger din sæson.

Skriv en kommentar