Trek Madone 9 – sådan er den

Så er det vist ved at være på tide, at jeg får skrevet et par linier om det nye røde lyn, som skal være partneren det næste gode stykke tid. Jer der har læst tidligere indlæg omkring mine tidligere cykler ved, at jeg faktisk tidligere har kørt på Trek Madone – dog på 4.7 modellen, og nu er jeg tilbage på Trek’en igen efter et visit over til Cannondale. Vil lige starte med at sige at Cannondalen kører rigtigt godt og stadig vil være min makker i bjergene. Dog er der ikke så mange bjerge her i det danske og derfor har jeg haft meget lyst til at prøve en rigtig aero-cykel, for at kunne drage mere fordel af de aerodynamiske værdier. Efter at have kigget på markedet med rigtigt mange fede og lækre cykler faldt valget på den nye Trek Madone. En rigtig race-machine, som har fået fantastiske anmeldelser og samtidig synes jeg den var super super fed.

Setuppet:
Modellen er den nye Trek Madone 9 serie, men med hjælp fra Mikael fra Aalborg Bicycle Store bygget op omkring Treks Project One, hvor man selv kan designe forskellige elementer i stedet for bare, at få en “standard” cykel leveret. Dermed faldt valget på en rød-rød udgave, bygget op med en fuld Shimano Dura-ace 11 speed gruppe. Der var mange overvejelser om det skulle være en elektronisk Ultegra DI2 eller en mekanisk Dura-ace. Valget blev den mekaniske, da jeg hellere ville have en mekanisk top-gruppe end en sekundær elektronisk. Prisen var den samme. 

Den ene pedal-arm er skiftet ud med en Stages, hvor der er watt-måler indbygget. Hjulene er flyttet med over fra Cannondalen, så Enve-hjulene har fået genvalg, da jeg har været meget tilfreds med disse (og så ser de jo også godt ud) 🙂 På styret/frempinden er der integreret outfront holder til garminen, så selvom Trek har lavet deres eget integreret styr/frempind har de altså også tænkt på at der skal være mulighed for at montere computer. Der er en række monteringskit med, således den passer uanset om man bruger garmin, srm etc.

Vægt: 
Cyklen vejer 7.3kg fuldt monteret med pedaler, hjul, flaskeholdere, computer mv. Ret imponerende for en aero-cykel.

Lidt omkring cyklens egenskaber:
Trek Madone 9 serien er Treks forsøg på at skabe den perfekte kombination af aerodynamik, stivhed og samtidig komfort, således den er til at holde ud at sidde på i længere tid. Alt omkring aerodynamikken på cyklen er optimeret og i diverse uvildige vindtunnel-test scorer den rigtigt gode karakterer og ved 40 km/t skulle den faktisk spare 33 watt – alene. Så kan der derudover optimeres på hjelm, sko, tøj mv. Det er faktisk ret vildt. De ting de har optimeret er specialudviklede bremser, stellet, ingen synlige kabler, aerostyr, sadelpind, forgaffel samt de har udviklet de såkaldte aero-wings som er små flapper der skydes ud når cyklen drejer.

De første erfaringer:
Det er stadigt rigtigt tidligt at drage de store konklusioner, da jeg skal køre nogle flere kilometer. De første erfaringer er dog, at ved høj fart er det en hamrende fed følelse da man bare kan mærke hvordan den skærer vinden og man skal dreje ret hårdt hvis man ønsker at skifte retning da cyklen arbejder så meget med vinden. Derudover føles den rigtig stiv og dermed ganske okay at power op af en bakke eller i en spurt. Så de første erfaringer er rigtigt postive.

Tænker I nok skal få yderligere informationer om den, når jeg får lidt flere erfaringer. Men glæder mig vildt til at trille nogle flere kilometer på den.

1 thoughts on “Trek Madone 9 – sådan er den

  1. Hej Troels,
    Fed blog du har her 🙂
    Jeg er meget interesseret i at høre om dine kommede erfaringer med din nye Trek Madone 9.9, tillykke med den.

    Like

Skriv en kommentar