Motor i cykler hos motionister? 

Vi har for første gang i historien nu fået bekræftet, at der er en der har benyttet motordoping. Er dette en enlig svale eller er det mere udbredt end som så? Det er det store spørgsmål. Det burde være relativt nemt at opdage, men det er alligevel utroligt hvis alle cykler skal til at scannes. Inkl reservecykler.

Umiddelbart forestiller man sig, at en sådan motor er ret synlig, men denne video viser et bud på hvordan en sådan motor er placeret og virker – jeg siger ikke Cancellara benyttede en motor, men det er en super video:

Men mine tanker går lidt mere bredt. Når en belgisk u23 dame i cyklecross benytter det, vil det så være mere udbredt og i andre discipliner? Derudover når vi kommer lidt længere frem i tiden, vil det så blive benyttet i motionsløb blandt os dødelige? Umiddelbart kan man godt frygte det da vi har set tilfælde blandt motionister som er taget for doping, og da en motor ikke er farlig for helbredet, kan det nok friste i bredere forstand, når der skal vindes skilte- og bakkespurter osv. Et andet argument er at der er kæmpe økonomi blandt en del af motionisterne, da cykling efterhånden er så hypet, og så er det en relativt nem måde at opnår nogle ekstra watt på.

Hvad tror og mener du? Skal der også i fremtiden tjekkes for motordoping i de nedre klasser samt motionsklassen? Anti doping Danmark har meldt ud at de nu vil til at teste motionister, hvilket jeg synes er helt ok.

Ps. Billedet viser en anden god måde at få ekstra energi på. #jordbærsmoothiesfra7eleven, da det ville være svært at vælge billede uden at nogle vil føle sig ramt. 

1 thoughts on “Motor i cykler hos motionister? 

  1. Pudsigt. Jeg trænede netop i dag på min Tracks. Brugte for 2. gang netop “Paris-Roubaix” 2010 som motivator(fremragende). Havde læst om afsløringen i går og fik tanken, var der en motor i cyklen. 50 km solo, modvind og 7-8 af verdens bedste ryttere i jagten. Alligevel kørte han 3 min+ fra dem..

    Like

Skriv en kommentar